KLASA 7 Odrodzenie Rzeczpospolitej



Lekcja
Temat: Odrodzenie Rzeczpospolitej 



Granice II Rzeczpospolitej 
 
Praca z mapą ❌🌍🚩
1. Poszukaj im formacji w podręczniku, jakie ziemie przyznało Polsce w traktacie wersalskim z 28 czerwca 1919r.
2.  Wskaż ziemie na których miał odbyć się plebiscyt.
3. Wymień państwa z którymi sąsiadowała Polska.
 
Odpowiedzi zapisz w zeszycie pod tematem lekcji. 
 


 
Koniec I wojny światowej a sprawa polska

Problemem, który utrudniał sformułowanie rozwiązań w sprawie polskiej na konferencji wersalskiej, a zarazem wpływał na sytuację delegacji, był fatalny układ sił politycznych i rozbieżność interesów państw decydujących o losach powojennego świata. Francja zasadniczo była ambasadorem polskich interesów w Wersalu, ale tylko w zakresie ukształtowania granicy zachodniej. Chodziło o osłabienie państwa niemieckiego, w związku z tym Francja gotowa była poprzeć wszystkie polskie roszczenia dotyczące Górnego Śląska, Pomorza, Prus Wschodnich. Mniej chętnie odnosiła się do oczekiwań Polaków na wschodzie. Licząc na wygraną w wojnie domowej „białej” Rosji, w niej przede wszystkim widziała sojusznika. Te poglądy zmienią się, kiedy okaże się, że carscy generałowie zostaną pokonani przez bolszewików. Natomiast Wielka Brytania obawiała się zachwiania równowagi europejskiej. Nie chciała więc zbyt dużego osłabienia Niemiec, a tym samym wzrostu znaczenia Francji popieranej przez nowo powstałe państwa europejskie.
Ostatecznie traktat wersalski sankcjonował przyznanie Polsce Wielkopolski. Państwo polskie otrzymało również Pomorze Gdańskie, „rozcinające” państwo niemieckie na dwie części, co stanie się w przyszłości przyczyną konfliktu. Gdańsk został ogłoszony Wolnym Miastem pod zarządem komisarza Ligi Narodów. Polsce przyznano pewne przywileje w mieście.
 
 
Ojcowie Niepodległej 

Odbudowa państwa polskiego w 1918 roku była momentem przełomowym. Wysiłek wielu Polaków i ofiara poniesiona na frontach I wojny światowej oraz aktywne działania dyplomatyczne doprowadziły do narodzenia się II Rzeczpospolitej. Liderami tego procesu byli:



 

Józef Piłsudski - przywódca ruchu niepodległościowego, dowódca Legionów Polskich, marszałek Polski, Naczelnik Państwa.

Roman Dmowski - główny twórca ruchu narodowodemokratycznego, polski delegat na konferencji pokojowej w Paryżu po I wojnie światowej.

Ignacy Jan Paderewski  - światowej sławy pianista, dyplomata, premier II Rzeczpospolitej.

Wincenty Witos - działacz polityczny związany ze Stronnictwem Ludowym w Galicji (zabór austriacki). 

Wojciech Korfanty - działacz społeczny, polityk, który walczył o przyłączenie Śląska do Polski. Był jednym z przywódców drugiego powstania śląskiego oraz głównym dowodzącym trzeciego powstania.   

Ignacy Daszyński -  polityk socjalistyczny, przywódca partii socjalistycznej w zaborze austriackim.

 
Czas na film 🎬💯🎥
 
Ojcowie Niepodległej
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=AY76XzG6Ga0&t=4s

Gra o Nieodległość
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=M55hKTnUbKk
 
 
Powstanie II Rzeczpospolitej

16 listopada 1918 roku, została podpisana przez Józefa Piłsudskiego i wysłana depesza notyfikująca powstanie państwa polskiego. Stała się ona symbolicznym dokumentem dla odradzającej się Polski po 123 latach zaborów.

Polecenie 📖💭📝
Przeczytaj tekst źródłowy z podręcznika na stronie 199 i zapisz odpowiedzi do pytań w zeszycie.





Dlaczego 11 listopada?
Dzień świętem ogłoszono specjalną ustawą dopiero 23 kwietnia 1937 r. Miało łączyć w zamyśle odzyskanie suwerenności państwowej z zakończeniem wielkiej wojny, a przy okazji oddawać hołd osobie marszałka Józefa Piłsudskiego. Do wybuchu II wojny obchody zorganizowano siłą rzeczy tylko dwa razy - 1937r. i 1938r.


Rożne opcje, różne daty


11 listopada 1918r.
Tego właśnie dnia odzyskanie niepodległości świętowali piłsudczycy. Początkowo jedynie nieoficjalnie, na zasadzie nieformalnych spotkań z Marszałkiem w Belwederze lub Sulejówku, w niedzielę poprzedzającą co roku 11 listopada. Dlaczego akurat taka data? Bo właśnie tego dnia Józef Piłsudski w 1918 roku, dzień po przyjeździe do Warszawy z Magdeburga objął z rąk Rady Regencyjnej władzę nad polskimi siłami zbrojnymi. Również wtedy rozbrajano w stolicy niemiecki garnizon. Co więcej, w tym samym czasie we Francji podpisano zawieszenie broni kończące I wojnę światową.


7 lub 12 października 1918r.
Konserwatyści związani ze środnikiem Rady Regencyjnej wskazywali na inne daty, które mogłyby stać się symbolem Niepodległości.
7 października 1918 r. ogłosili niepodległość Polski, a 12 października Rada Regencyjna przejęła od okupantów władzę zwierzchnią nad wojskiem.


7 listopada 1918r.
Obóz lewicowy uważały, że właśnie 7 listopada 1918 r. może być daną symboliczną, ponieważ powstał wówczas w Lublinie Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej Ignacego Daszyńskiego. Jego władza była co prawda bardziej iluzoryczna niż realna, to zdążył wydać manifest do Polaków. Ogłoszono w nim przejęcie całej władzy na terenie nowo powstającego państwa aż do czasu zwołania Sejmu Ustawodawczego. Nie był to rząd, który mógłby być uznany za rząd reprezentujący wszystkie obozy polityczne w Polsce. Dlatego też został bardzo szybko zakwestionowany zarówno przez obóz Narodowej Demokracji, jak i przez samego Piłsudskiego.

Endecja związana z Romanem Dmowskim nie miała żadnej "listopadowej" daty, którą mogła uznać za symboliczny Dzień Niepodległości.


INFOGRAFIKA II RZECZPOSPOLITA

 
 
Społeczeństwo międzywojennej Polski   👥👤👥
 

Społeczeństwo Polski było mocno zróżnicowane pod względem narodowościowym, religijnym i językowym. Większość stanowili Polacy wyznania rzymsko-katolickiego, ale aż co trzeci mieszkaniec kraju zaliczał się do mniejszości. Wśród nich najwięcej było grekokatolickich lub prawosławnych Ukraińców (ok. 15%), Żydów wyznających religię mojżeszową (ok. 9%), a także w większości prawosławnych Białorusinów i protestanckich Niemców. Ów koloryt etniczny uzupełniali m.in. Litwini, Rosjanie, Ormianie, Tatarzy, Czesi i Karaimi, a także pokaźny, zwłaszcza na Polesiu odsetek rdzennej ludności nie określającej się mianem „tutejszych”. Szczególnie zróżnicowana narodowościowo była wschodnia część kraju, gdzie na rozległych obszarach to Polacy pozostawali w mniejszości. Integracji tego społeczeństwa nie służyła dominująca wówczas koncepcja budowania kraju o polskim charakterze narodowym. Spychało to jedną trzecią mieszkańców na margines, przyczyniając się do pogłębienia ich antypaństwowych postaw. Silne były różnice regionalne, wzmocnione przez trwającą ponad 100 lat przynależności mieszkańców do trzech różnych państw zaborczych. Wpływało to na różnice w zamożności, wykształceniu i obyczajach. U początków II Rzeczypospolitej wyraźnym problemem był na przykład analfabetyzm 1/3 ludności kraju. Bardzo duża była skala ubóstwa, spowodowanego m.in. przeludnieniem wsi i bezrobociem. Zdecydowana większość społeczeństwa mieszkała bowiem na wsi i trudniła się rolnictwem. Reszta mieszkała w miastach, z których większość znajdowała się w zachodniej części kraju. Największym miastem była stołeczna Warszawa (ok. 1,3 mln mieszkańców), będąca zarazem drugim na świecie, po Nowym Jorku, skupiskiem ludności żydowskiej.
 
Osiągnięcia II Rzeczpospolitej  ⛴✈⛓
 


 
Źródła: www.epodreczniki.pl
www.ipn.gov.pl
YouTube Prezydent.pl, Oblicza XX wieku
 
MAPA MYŚLI ✏📖💭
Opracuj swoją mapę myśli według wzoru 
 

 

Komentarze